loading...
گروه نرم افزار بوعلی
حامد آهنگری بازدید : 935 جمعه 25 دی 1394 نظرات (2)

چطور بهترین کانال Wi-Fi را برای شبکه بی سیم خود انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین کانال Wi-Fi برای روتر بی سیم، به شما کمک می کند تا تداخل های امواج در محیط کاهش یابد و میزان سیگنال دریافتی روی دستگاه گیرنده بیشتر شود.شما با ابزار هایی که در ادامه مطلب معرفی می شوند می توانید Wi-Fi با کمترین تراکم را در اطراف خود پیدا کنید.

کانال های Wi-Fi با کانال های نزدیک دچار همپوشانی می شوند. کانال های 1، 6 و 11 در بین شبکه های Wi-Fi 2.4GHz بیشترین استفاده را دارند. البته این سه کانال با وجود تراکم زیاد تنها کانال هایی هستند که دچار همپوشانی امواج نمی شوند. در ادامه با من همراه باشید تا به پاسخ پرسش اول برسید!

 

در نظر داشته باشید که اگر هر کدام از تصاویر برای شما واضح نبود، می توانید با یه کلیک ساده آن تصویر را با اندازه واقعی در رایانه خود داشته باشید.


پلتفرم اندروید: Wifi Analyzer

برای این هدف آسان ترین استفاده روی اندروید را برنامه کاربردی Wifi Analyzer دارد.فقط کافی است آن را از گوگل پلی نصب و اجرا کنید. سپس برنامه به شما دیدی کلی از شبکه های بی سیم اطراف تان و کانال هایی که استفاده می کنند را خواهد داد.

شما باید از قسمت بالای برنامه منوی VIEW را بزنید و سپس رتبه بندی بر اساس کانال (Channel rating) را انتخاب کنید. برنامه لیستی از کانال های شبکه Wi-Fi را به شما نشان می دهد که با تعدادی ستاره وضعیت رتبه بندی آن ها را مشخص کرده است. در واقع برنامه با تعداد ستاره های بیشتر به شما می گوید وضعیت کدام کانال ها بهتر است. بر همین اساس لیست شماره های کانال های بهتر را در همان صفحه می نویسد (به شرطی که ابتدا اکسس پوینتی را که در حال حاظر به آن وصل هستید، از طریق منوی سه نقطه بالای برنامه مشخص کرده باشید!).

 

پلتفرم iOS (فقط جیلبرک شده ها)

این کار برای آیفون و آیپد ها به صورت طبیعی امکان پذیر نیست. چرا که Apple دسترسی مستقیم برنامه ها به سخت افزار برای به دست آوردن اطلاعات Wi-Fi را محدود کرده است. بنابراین شما نمی توانید مثل آن چه که برای پلتفرم اندروید ذکر شد، برنامه از استور دانلود کنید و اطلاعات شبکه های اطراف را ببینید. اما اگر دستگاه خود را جیلبرک کرده اید، می توانید برنامه هایی مانند WiFi Explorer یا WiFiFoFum را از Cydia دانلود و نصب کنید. اما اگر شما جیلبرک کردن پر درد سر دستگاه تان را نمی پسندید، بهتر است از روش های دیگری که این مطلب معرفی می کند استفاده کنید.



پلتفرم  ویندوز: 
NirSoft WifiInfoView

شما هم نمی خواهید مقداری دلار برای خرید یک برنامه که به شما اطلاعات زیادی در قالب آنالیز وضعیت شبکه های اطراف بدهد، خرج کنید؟ پس بیایید به سراغ یک برنامه رایگان برویم که اطلاعات مفید و مختصری را از گیرنده Wi-Fi دستگاه ویندوزی می گیرد و نمایش می دهد! من برنامه WifiInfoView را از NirSoft پیشنهاد می کنم. واسط کاربری ساده برنامه کار دلخواه ما را انجام می دهد و برنامه حتی نصب لازم ندارد! برنامه را دانلود و اجرا کنید. از هدر بالای جعبه اطلاعات شبکه ها، روی Channel کلیک کنید تا شبکه های بر اساس شماره کانال (صعودی یا نزولی) مرتب شوند. در تصویر زیر به غیر از کانال های استفاده نشده، کانال 8 هم خلوت است و گزینه مناسبی برای تغییر کانال رورتر خودم به آن است. :)

 

پلتفرم لینوکس: دستور iwlist

در لینوکس اگر واسط کاربری گرافیکی نصب کرده اید، می توانید از برنامه های گرافیکی مانند Wifi Radar استفاده کنید. اما بیایید به خودمان زحمت نصب آن را ندهیم و مستقیم به سمت استفاده از ترمینال برویم. ابزار دستور iwlist روی اوبونتو و بیشتر توزیع های محبوب لینوکس از قبل وجود دارد. پس استفاده از این دستور در لینوکس برای پیدا کردن فرکانس و کانال هر شبکه نزدیک Wi-Fi، سریع ترین راه است. دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

sudo iwlist wlan0 scan | grep "(Channel"

 خروجی دستور را بخوانید تا ببینید کدام کانال متراکم است و کدام مناسب! سپس تصمیم تان را بگیرید و کانال مورد استفاده در روتر بی سیم خود را تغییر دهید. برای مثال در تصویر زیر، می توان گفت که ابتدا کانال های استفاده نشده و سپس کانال های یک، دو، شش و سیزده برای استفاده مناسب هستند.


 

Wireless Diagnostics :Mac OS X پلتفرم

Mac OS X در حقیقت یک ویژگی یکپارچه در داخل خود دارد که به ما کمک می کند به پاسخ پرسش اول خود برسیم! برای دسترسی به این ویژگی همزمان با نگاه داشتن کلید Option، روی آیکون Wi-Fi در بالای صفحه کلیک کنید و در منوی باز شده روی ...Open Wireless Diagnostics کلیک کنید.


در پنجره جدید باز شده روی Utilities کلیک کنید. سپس در پنجره برنامه Utilities روی سربرگ Wi-Fi Scan کلیک کنید و دکمه Scan Now را بزنید تا شبکه های اطراف را اسکن کند. سپس مثل شکل زیر، برنامه به شما بهترین کانال های روی فرکانس های 2.4 و 5 گیگاهرتز را پیشنهاد می دهد.

 

 

حالا سوال دوم! چطور کانال Wi-Fi را در تنظیمات روتر خود تغییر دهیم؟

این در واقع کار ساده ای است. واسط web روتر خود را باز کنید. با نام کاربری و رمز عبوری که برای آن تعریف کرده اید (یا به صورت پیش فرض در آن قرار دارد)، به مدیریت تنظیمات روتر وارد شوید. به صفحه تنظیمات شبکه Wireless بروید (احتمالاً برای تغییر رمز شبکه بی سیم خود قبلاً چندبار به این صفحه وارد شده اید!). در این صفحه آپشن شماره کانال یا مقدار عددی Channel را تغییر بدهید. قابل ذکر است که در برخی روتر ها این مقدار در صفحه Advanced Settings است که از همان صفحه تنظیمات Wireless قابل دسترسی است.

 

شاد و همیشه online باشید!
حامد آهنگری 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط دلدار موزیک در تاریخ 1400/12/20 و 23:09 دقیقه ارسال شده است

با سلام و احترام خدمت شما دوست گرامی
وب زیبایی دارید و مطالبتون هم زیباست ، امیدوارم هر روز بیشتر از دیروزتون پیشرفت کنید و بازدیدهاتون ده ها برابر بشه ، امیدوارم شما هم به وب بنده سر بزنید

این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    کدام یـک از درس هـای تـخصصی مهندسی نرم افزار را بیشتر می پسندید؟ (امکان انتخاب چند گزینه وجود دارد)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 523
  • کل نظرات : 690
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 170
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 71
  • بازدید امروز : 123
  • باردید دیروز : 341
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,018
  • بازدید ماه : 3,839
  • بازدید سال : 34,177
  • بازدید کلی : 819,536
  • کدهای اختصاصی

    نویسنده: [Comment_Title]
    تاریخ ارسال: [Comment_Date]

    پیام: [Comment_Message]

    .:: متن کامل پیام ::.